Svar: Hjælp til skemad - 7 mdr.

2. september 2014

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære frustrerede forældre

Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I har købt to af mine bøger :)

Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer og svare så godt som muligt på jeres spørgsmål :)

Det er rigtig dejligt, at jeres dreng nyder at sidde og gumle på mad - det skal I udnytte. Det stimulerer ham rigtig godt mundmotorisk og hjælper ham til at lære at bearbejde mad i munden, de lærer ham lidt om madens struktur og konsistens, om madens smag og så sætter det samtidig gang i spyttet og fornemmelsen for at det nu er spisetid. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I lige nu kunne begynde at tilbyde ham mad i hånden ved hvert måltid. Det vil sige, at han skal starte med at sidde og gumle på lidt selv og så følger I efter med skemaden.

I skriver at I giver ham hvedeskorper og at han er rigtig glad for disse. I fortæller også at han lige nu er glad for øllebrød. Det er rigtig godt, jeg vil anbefale jer at prøve med ristede rugbrødsbjælker i hånden - de har ikke så højt indhold af gluten og han vil måske kunne lide smagen:)

Jeg synes som udgangspunkt ikke at I skal blende hans havregrød. Hele idéen med at gå fra den linde, cremede grød og gradvist overgå til den grovere grød er netop at han vænnes til at arbejde med maden i munden - og stille og roligt også vil lære at tygge. Den meget cremede linde grød vil normalt være majsgrød og risgrød. Hvor han kan få lidt mere fnugget grød, hvis I giver ham hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød. Disse trødtyper kan laves af flager og får derfor en konsistens med en lille smule mere bid - dog ikke så voldsomt, som en havregrød. Det er således en god overgang. Når han har lært at spise f.eks. lidt quinoagrød, så kan I blande lidt havregryn i, så grøden bliver lidt grovere og stille og roligt vil havregrøden kunne serveres som den er.

Og så bliver grøden gradvist grovere - han vil kunne få flerkornsgrød og mysligrød i takt med at han bliver bedre og bedre til at tygge og bearbejde maden i munden. Øllebrød er super fint - det må han meget gerne få - øllebrød er også en lind grød, men det vænner ham til smagen af rugbrød og dermed vænnes han stille og roligt til at kunne spise små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg.

Det vil være rigtig godt, at tage udgangspunkt i jeres mad, så han får mere og mere variation og mad der smager af noget. Han må netop gerne tilbydes sovs - det kan være en mild karrysovs eller lidt smørsovs, tomatsovs eller lignende. Hvis I f.eks. får kødsovs, så må han også gerne få lidt af dette på sin kartoffel eller grøntsagsmos.

Hans mad skal stadig være moset og cremet og han lyder ikke til at være parat til at I moser hans grøntsager med en gaffel. Det er helt okay og helt i orden med den alder han har. Mosen må gerne være lind - men der skal skabes en lille smule struktur i mosen nu. Det kan være ved at komme lidt kogte ris ned i mosen eller lidt fint hakket kød eller fisk. I første omgang ikke så det giver "bid", men mere så han begynder at fornemme, at der er lidt som skal arbejdes med i munden.

I må meget gerne købe nogle middagsretter til ham på glas eller frost. De har ofte lidt bid, uden at det er særlig meget og det kan være en god træning for ham - og stille og roligt kan han så få mere af jeres mad. I kan f.eks. forsøge med en færdiglavet babyret fra glas eller frost til frokost og så prøve med jeres egen mad om aftenen - på den måde får han også lidt variation:)

Det er helt naturligt at han kan lade sig forstyrre af mange ting, når det er spisetid og at I lige nu skal hjælpe ham med at holde fokus. Det er rigtig fint det I gør - sætter ham i den høje stol, sidder foran ham, holder skeen, med jeres mimik og lyde osv. hjælper ham med at koncentrere sig om at spise. Giv ham pauser, når han kikker væk, og giv ham her lidt at drikke. Og prøv måske att give ham maden en lille smule hurtigere, så I holder gang i spisingen og det ikke trækker unødigt ud og trætter ham for meget…

Det er vigtigt at I forsøger at servere måltiderne til samme tidspunkt, ligesom han skal sove til nogenlunde samme tidspunkter hver dag. Naturlivis kan nogle dage variere, men som udgangspunkt er en fast rytme vigtigt - det påvirker hans indre ur og giver netop fornemmelsen for at være sulten. Hvis han tilbydes mad til samme tid hver dag, så vil han begynde at føle sig sulten på dette tidspunkt. Og hvis I igen og igen oplever at han ikke er sulten, når I sætter jer til bords, så skal tidspunktet måske justeres lidt - så kan det være at I spiser for tidligt eller for sent…:)

Med hensyn til dagsplanen, så ser den umiddelbart fin ud - dog med det men, at jeres dreng jo ikke får mælk om natten. Jeg kan sagtens forstå, at I synes det er rigtig dejligt og jeg kan godt se, at I skriver SP har sagt, at I ikke skal give ham flaske sen aften… Det kan også være helt okay, hvis barnet er i stand til at indtage sit behov for både mad og mælk uden - MEN hos jer er der jo tale om en dreng, som I har svært ved at få til at spise skemad nok og det kan godt skyldes, at han jo er nødt til at indtage hele sit mælkebehov i løbet af dagen, for at blive dækket ind - og så er der simpelthen ikke plads nok i maven til skemad og hans sultfølelse er der heller ikke rigtigt…

I 7 måneders alderen anbefaler jeg 4 flasker i døgnet og jeg anbefaler at de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når de ligger her, så får barnet sit behov for mælk/væske tilstrækkeligt dækket og samtidig er der plads til skemad i maven i løbet af dagen. Når I springer den sene aftenflaske over, så er jeres dreng nødt til at få flaske i løbet af formiddagen og det vil naturligt påvirke hans indtag af mad til frokost.

Det er ikke meningen at han skal vækkes om natten og at I skal aktivere ham en masse. Flasken sen aften kan han få ...

Annonce

... imens han mere eller mindre sover. Nogle gange vil han måske lave i bleen på det tidspunkt og så skal I naturligvis tage ham op, skifte ham osv. og så kan han få flasken og sove videre. Men mange gange vil I måske blot kunne give ham flasken i sengen, hvor han sover og han vil spise af den imens han sover og sove videre.

Det at få mælk sen aften vil naturligt også kunne mætte ham igennem natten og det kan være med til at gøre, at han kan sove lidt længere, før han så vågner og skal have mælk igen. Det er dog altid en god idé at holde fast i mælk om morgenen, når han har sovet så mange timer uden mælk - så kan morgengrøden serveres lidt senere, evt. slåes sammen med formiddagsmåltidet, hvorefter han så puttes til første lur.

I skal forsøge at finde en rytme, som I fornemmer vil passe til ham - og stille og roligt vil hans indre ur første at tilpasse sig dette og dermed også fornemmelsen for at skulle sove, skulle spise osv. Men hvis I oplever, at hans rytme er lidt anderledes end I umiddelbart tror (han kender jo ikke klokken), så skal I naturligvis være fleksible og forsøge at passe dette ind, så det passer til ham. Det nytter ikke noget at servere frokost kl 11, hvis han først er sulten kl 12.

Det er vigtigt at I forsøger at undgå flasken, når han ikke ernæringsmæssigt har behov for den. Han skal altså ikke have erstatning i stedet for at spise rigtig mad. Hvis han virker utrøstelig og ked af det, så kan han beroliges med en sut, kærtegn, vand af en kop og så er han måske klar til at spise igen bagefter…

Det lyder helt normalt med en flaske omkring kl 06 om morgenen og det vil være fint at tilbyde dette og her hjælpe ham videre i søvnen, hvis I kan, så dagen ikke starter for tidligt. Hvis han vågner og starter dagen allerede kl 06, så er der ikke noget at gøre ved det, så vil han sandsynligvis have behov for en ekstra lur i løbet af dagen og det skal der naturligvis så være plads til - præcis, som I forsøger at flekse hans behov.

Skemaden gives ofte efter en lur sammen med vand af kop og mad i hånden - og flasken kan så gives før han skal sove igen. Det skaber bedst plads i maven til begge dele:) Hvornår han er parat finder I ud af efterhånden, tiderne i mine dagsplaner er gode at gå ud fra og så kan i sige +/- en halv time, alt efter hvordan I føler jeres drengs behov er.

750 ml mme i døgnet lyder rigtig fint - men det skal helst fordele over tidlig morgen, frokost, aften og sen aften :)

Børn spiser forskelligt, nogle børn spiser store portioner - kan måske spise 2 dl. grød eller mos, nogle gange mere. Andre børn spiser 0.5 dl. og har det rigtig fint med dette. I skal ikke fokusere på mængden, mere på at det skal være okay at spise, og at han tilbydes lidt og tit. Det er bedre at han spiser en halv dl grød eller mos 3 gange dagligt end at han spiser 1.5 dl. en gang dagligt.

Flasker udtrappes normalt ved at man giver mindre og mindre samtidig med at man tilbyder barnet et mellemmåltid i stedet. Nogle gange kan man dog godt fjerne flasken, tilbyde en grød og lade barnet drikke væske af en kop - uden at det behøver være et problem. Hos jer tænker jeg, at I roligt kan fjerne formiddagsflasken (den flaske I lige nu giver omkring kl 8) og erstatte af et mellemmåltid i stedet. Og det er helt fint at fjerne flasken, også selvom han kun spiser 0.5 dl. frugtmos og sutter på lidt frugt - sammen med dette tilbydes han vand af kop. Måltidet behøver ikke fylde ligeså meget som de 200 ml han måske drikker af flasken - netop fordi mælkeindtaget jo nedsættes for at give plads til mere mad - her både formiddagsmåltid og frokost:)

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og hjælpes til at sove videre

7.30: Tilbydes frisk frugt i hånden at sutte på selv, og du følger efter med quinoagrød, hirsegrød eller lignende blandet med lidt havregryn, for stille og roligt at vænne ham til konsistensen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Formiddag: Frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur (uden at få flaske først) ca kl 9

Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Hver anden dag må han også gerne tilbydes øllebrød til frokost. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden, suppleres med lidt frugtmos gerne fra glas. Vand af kop. Må også gerne tilbydes en flaske her - men stille og roligt erstattes her af et mellemmåltid i form af lidt grød.

Powernapper evt.

Aften 18: Tilbydes igen lidt mad i hånden, det kan være en kartofffelbåd fra ovnen, et stykke kogt broccoli eller lignende, som han kan sidde og gumle lidt på selv og I følger så efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet er nu mere og mere jeres mad og mad der smager af noget. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23.30: Flaske, som gives mere eller mindre i søvne…

Jeg ved ikke, hvorfor I ikke vil give jeres dreng flaske sen aften - I skriver, at det er af "personlige grunde for ham" og forklaringen kan være rigtig god. Det kan være helt nødvendigt, at I hos jer gør sådan, og så er det naturligvis sådan:) I skal dog så vide, at det naturligt er svært for ham at spise og drikke nok, hvis han skal indtage hele sit behov fra kl 06/08 om morgenen og til kl 20 om aftenen, når han ikke er ældre end han er…

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre - jeg har forsøge at komme omkring alle jeres spørgsmål på bedste vis:)

Fortsat held og lykke - og fortsat god appetit - og ja, det er helt normalt at børn i jeres drengs alder stadig kan foretrække flasken og kan have svært ved det med skemaden...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.